Κινηματογραφικό Εργαστήρι
Α. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΔΗΜΟΥ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ
Στην εποχή μας που χαρακτηρίζεται από την ανάδειξη της εικόνας σε κυρίαρχο μέσο μετάδοσης μηνυμάτων είναι αναγκαία η κριτική προσέγγιση στις οπτικές πληροφορίες που μας κατακλύζουν καθημερινά.
Το Κινηματογραφικό Εργαστήρι Δήμου Περιστερίου (Κ.Ε.Δ.Π.) στοχεύει στην προσφορά βασικών γνώσεων πάνω στη γλώσσα της κινούμενης εικόνας και στη δημιουργική έκφραση των συμμετεχόντων με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της εικόνας. Απευθύνεται σε ανθρώπους όλων των ηλικιών.
Το Κ.Ε.Δ.Π. παρέχει στα μέλη του τη δυνατότητα δημιουργίας μιας ή περισσοτέρων ταινιών μικρού μήκους, υπό την εποπτεία επαγγελματία σκηνοθέτη και με τη χρήση των απαραίτητων τεχνικών μέσων. Οι ταινίες προβάλλονται σε εκδηλώσεις και φεστιβάλ. Με τον τρόπο αυτό το Κ.Ε.Δ.Π. αποτελεί κοιτίδα καλλιτεχνικής έκφρασης και αφορμή για την περαιτέρω ενασχόλησή των δημοτών με την Τέχνη και τον Πολιτισμό.
Με τη μαθητεία τους στο Κ.Ε.Δ.Π. τα μέλη αποκτούν γνώσεις και εμπειρία που μπορούν να ανοίξουν την πόρτα της επαγγελματικής ενασχόλησης στο χώρο του κινηματογράφου.
Το Κ.Ε.Δ.Π. λειτουργεί κάθε Τρίτη και Πέμπτη 19.00 – 21.30 στο Λόφο Αξιωματικών στην οδό Μαραθωνοκάμπου 15 & Αβέρωφ.
Καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ο σκηνοθέτης Αποστόλης Ηλιόπουλος.
{mospagebreak title=Β. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ}
Το πρόγραμμα του Κ.Ε.Δ.Π. περιλαμβάνει τα εξής:
1. Προβολή και ανάλυση των σημαντικότερων ταινιών του παγκόσμιου κινηματογράφου.
2. Εργαστήρια – workshops για κάθε στάδιο δημιουργίας μιας ταινίας.
3. Παραγωγή ταινιών μικρού μήκους
4. Προβολή των ταινιών σε εκδηλώσεις και φεστιβάλ.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:
Το πρόγραμμα του Κ.Ε.Δ.Π. αποτελείται από πέντε ενότητες:
1. Προβολή ταινιών:
Οι συμμετέχοντες έρχονται σε επαφή με την τέχνη και τεχνική της κινηματογραφικής αφήγησης και γνωρίζουν τους σημαντικότερους δημιουργούς μέσα από τα έργα τους.
2. Ιστορία & Αισθητική του κινηματογράφου:
Στο πλαίσιο των θεωρητικών μαθημάτων τα μέλη του Κ.Ε.Δ.Π. γνωρίζουν τα ορόσημα της Ιστορίας της Έβδομης Τέχνης, από τις πρωτόλειες εφευρέσεις του 19ου αιώνα μέχρι τα θαύματα της ψηφιακής εποχής. Εξετάζονται επίσης οι βασικές σχολές του κινηματογράφου με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, καθώς και μεμονωμένες περιπτώσεις μεγάλων δημιουργών που δεν εντάσσονται σε κάποια από αυτές. Επιπλέον, η ανάλυση των βασικών κανόνων της αισθητικής προσφέρει μια σφαιρική εποπτεία της δόμησης των ταινιών, θέτοντας τις αναγκαίες θεωρητικές βάσεις για την κατανόηση της κινηματογραφικής γραφής.
3. Τεχνικά μαθήματα:
Στην ενότητα αυτή οι συμμετέχοντες γνωρίζουν τις κυριότερες καλλιτεχνικές και τεχνικές ειδικότητες που συνεργάζονται κατά την πραγματοποίηση μιας κινηματογραφικής παραγωγής. Συγκεκριμένα:
Σεναριογράφος:
Είναι ο δημιουργός της βάσης μιας ταινίας, του πρωτογενούς υλικού πάνω στο οποίο χτίζεται το κινηματογραφικό οικοδόμημα. Εξετάζεται το πώς γράφεται το σενάριο και ποια είναι τα είδη του.
Πραγματοποιούνται ασκήσεις γύρω από τη συγγραφή πρωτότυπου σεναρίου.
Σκηνοθέτης:
Ένα σενάριο μπορεί να οπτικοποιηθεί με ποικίλους τρόπους, ανάλογα με τη ματιά του εκάστοτε σκηνοθέτη. Έτσι, η ίδια ιστορία μπορεί να οδηγήσει σε εντελώς διαφορετικές ταινίες, περισσότερο ή λιγότερο ενδιαφέρουσες. Εδώ λοιπόν αναλύεται ο ρόλος του σκηνοθέτη και το πώς αυτός αφηγείται μια ιστορία χρησιμοποιώντας τη γλώσσα του κινηματογράφου.
Ξεχωριστή ενότητα αποτελεί η μελέτη της κατασκευής ντεκουπάζ.
Φωτογράφος του κινηματογράφου:
Η κάμερα είναι το μάτι που συλλαμβάνει με τη βοήθεια του φωτός τη σκηνοθετημένη δράση. Ως τεχνικό μέσο έχει τις δικές της ιδιότητες και δυνατότητες για την αποτύπωση του βλέμματος του σκηνοθέτη. Βασική μέριμνα του διευθυντή φωτογραφίας είναι η δημιουργία κατάλληλων φωτιστικών συνθηκών κατά το γύρισμα για την απόδοση της επιθυμητής ατμόσφαιρας. Οι συμμετέχοντες εξοικειώνονται με το χειρισμό της κάμερας.
Τέλος, εξετάζονται οι ρόλοι του Σκηνογράφου, του Ενδυματολόγου και του Ηχολήπτη.
4. Προετοιμασία μιας ταινίας:
· Στα πλαίσια της ομαδικής συνεργασίας τα μέλη του εργαστηρίου αρχικά επιλέγουν τη σεναριακή ιδέα που θα αποτελέσει τη βάση για το γύρισμα ταινίας μικρού μήκους.
Στη συνέχεια πραγματοποιούν την πρώτη σύνθεση του σεναρίου, επιλέγοντας τους χαρακτήρες, το περιεχόμενο των διαλόγων και την αφηγηματική δομή. Στο τελευταίο στάδιο της συγγραφής δουλεύουν από κοινού τους διαλόγους και τις λεπτομέρειες της ιστορίας και προχωρούν σε επιμέρους διορθώσεις.
· Μαθαίνουν πως γίνεται το ντεκουπάζ του σεναρίου, δηλαδή η εικονική απόδοση και συγκεκριμενοποίησή του, πάνω στην οποία θα βασιστεί η αισθητική της ταινίας. Καθορίζουν τις γωνίες λήψης, τον τύπο του πλάνου, τις κινήσεις της κάμερας σε σχέση με τους ηθοποιούς και το περιβάλλον, αναλύουν κάθε σκηνή και την “τεμαχίζουν” σε πλάνα.
· Τα μέλη του εργαστηρίου επιλέγουν τους πρωταγωνιστές της ταινίας, αλλά και τα πρόσωπα που θα τους πλαισιώσουν (β’ ρόλοι, κομπάρσοι κλπ.).
· Συμμετέχουν στις πρόβες, όπου διδάσκονται μερικά από τα μυστικά της υποκριτικής για τη μεγάλη οθόνη.
· Γνωρίζουν τους τεχνικούς συντελεστές συζητούν μαζί τους τις αισθητικές επιλογές της ταινίας (φωτογραφία, ήχος, σκηνικά, κοστούμια, μακιγιάζ).
· Βρίσκονται οι κατάλληλοι χώροι στους οποίους θα γυριστούν οι σκηνές της ταινίας, επιλέγονται τα σκηνικά και όλα τα επιμέρους αντικείμενα που θα χρειαστούν στο γύρισμα.
· Οριστικοποιείται το πρόγραμμα των γυρισμάτων.
5. Γυρίσματα:
Τα γυρίσματα πραγματοποιούνται σε μέρες και ώρες ώστε να διευκολυνθεί η παρουσία όλων.
6. Αποπεράτωση – Μοντάζ:
Η διαδικασία αποπεράτωσης μιας ταινίας ξεκινά με προβολή και σχολιασμό του αμοντάριστου υλικού των γυρισμάτων. Τα μέλη του εργαστηρίου παρακολουθούν σε βίντεο όλες τις λήψεις, επιλέγουν τις καλύτερες και συζητούν το αποτέλεσμα. Γίνονται προτάσεις και ως προς τη μουσική επένδυση της ταινίας ή οποία μπορεί να είναι πρωτότυπη σύνθεση από συνεργαζόμενους μουσικούς.
· 1ο στάδιο μοντάζ: τα μέλη παρακολουθούν τη διαδικασία φορτώματος και ξεκαθαρίσματος του υλικού σε Η/Υ και γνωρίζουν τις βασικές λειτουργίες του προγράμματος μοντάζ.
· 2ο στάδιο μοντάζ: διδάσκονται τους κανόνες του μοντάζ και της επεξεργασίας ήχου και καλούνται να τους εφαρμόσουν προκειμένου να μονταριστεί μια σκηνή από την ταινία.
· 3ο στάδιο μοντάζ: δίνουν στην ταινία την οριστική της μορφή, συμμετέχοντας στην μίξη του ήχου και την τελική επεξεργασία της εικόνας και ειδικών εφέ-τίτλων.
{mospagebreak title=Γ. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ} Αποστόλης Ηλιόπουλος
Σκηνοθέτης με κρατικό πτυχίο σκηνοθεσίας, Κοινωνιολόγος, Υπ. Διδάκτωρ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (με θέμα το σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο).
Διδάσκει: Μυθοπλασία στον κινηματογράφο, κατασκευή και οπτικοποίηση σεναρίου. Είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του εργαστηρίου και υπεύθυνος για την παραγωγή των ταινιών.
Νανά Κυριαζή
Κριτικός Κινηματογράφου, Κοινωνιολόγος (πτυχιούχος Παντείου Πανεπιστημίου), πτυχιούχος Μ.Μ.Ε. Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, κάτοχος Master στην Πολιτική Διαχείριση (εξειδίκευση στον Κινηματογράφο), Υπ. Διδάκτωρ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Διδάσκει: Ιστορία Κινηματογράφου.
Φώτης Δημητρακάκης
Σκηνοθέτης με κρατικό πτυχίο σκηνοθεσίας, συγγραφέας, αρθρογράφος και επιμελητής κινηματογραφικών εκδόσεων, με επαγγελματική προϋπηρεσία στο χώρο της κινηματογραφικής διανομής.
Διδάσκει: Εφαρμοσμένη Σκηνοθεσία.
Το μάθημα της Φωτογραφίας στον Κινηματογράφο, διδάσκει ο εκάστοτε συνεργάτης της ομάδας, επαγγελματίας Διευθυντής φωτογραφίας- Οπερατέρ.
Επίσης σεμινάρια και διαλέξεις γίνονται κάθε χρόνο από σημαντικούς σκηνοθέτες και θεωρητικούς του κινηματογράφου, αλλά και από άλλους καλλιτέχνες και τεχνικούς που συναπαρτίζουν μια κινηματογραφική ομάδα.
{mospagebreak title=Δ. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ – ΝΕΑ}
Μήνυμα από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Κ.Ε.Δ.Π.:
Το εργαστήρι μας θα ξεκινήσει και φέτος τη λειτουργία του. Ο δήμος Περιστερίου στηρίζει τον πολιτισμό σε καιρούς που οι περισσότεροι τον εγκαταλείπουν. Η λειτουργία των εργαστηρίων είναι μια από τις σημαντικότερες προσφορές στους δημότες και γι αυτό πρέπει όλοι να τα στηρίξουμε.
Γνωρίζετε πια ότι στο δικό μας εργαστήρι δεν ισχύουν οι περιορισμοί στα άτομα και τις ημερομηνίες που έχουν τα άλλα εργαστήρια καθότι το αντικείμενό μας είναι πιο ελεύθερο, αλλά και πιο απαιτητικό, και δεν περιορίζεται σε μια αίθουσα και λίγες ώρες τη βδομάδα. Έχουμε θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα που προσφέρουν ουσιαστική γνώση που αποτέλεσε τη βάση για πολλούς από εσάς, ώστε να εξελιχτείτε σε κινηματογραφιστές, αλλά πάνω από όλα σε καλλιεργημένους σινεφίλ.
Πολλοί από εσάς μπορεί να μην γραφτήκατε στο δυναμικό του εργαστηρίου, αλλά συμμετείχατε στις πιο σημαντικές του εκδηλώσεις και το στηρίξατε όλα αυτά τα χρόνια με αγάπη. Τουλάχιστον 200 άτομα αποτελούν πια την ομάδα μας που συνεχώς μεγαλώνει.
Ελάτε ξανά, λοιπόν, να μάθουμε κινηματογράφο και να φτιάξουμε ταινίες, πηγαίνοντας κόντρα στην εποχή της μιζέριας και της πνευματικής πενίας. Φέτος θα υπάρξουν πολλές εκπλήξεις!!!
{mospagebreak title=Ε. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΓΡΑΜΑΤΕΙΑ} Κινηματογραφικό Εργαστήρι του δήμου Περιστερίου
Μαραθωνοκάμπου 15 και Αβέρωφ στο λόφο αξιωματικών
γυάλινο κτίριο, 3ος Όροφος
Τηλέφωνο υπεύθυνου: 6937050248
Εγγραφές-Πληροφορίες: ΔΕΠΑΔΠ Παπαρρηγοπούλου 94 (Θέατρο Πολιτών).
Πληροφορίες: Τηλ. 2105779914, 2105779049 καθημερινά 9π.μ.-2μ.μ. (Δευτέρα & Τετάρτη 5-8μ.μ.).